Pages

Saturday 20 February 2010

Jiran & Mee Magie

Agama menuntut kita berbaik-baik dengan jiran kita, dan salah satunya bila kita masak makanan lauk pauk sehingga jiran kita boleh menghidu, kita harus memberi sedikit kepada jiran kita.

Tapi macamana kalau situasinya begini..
Ni berdasarkan daripada kisah benar, bukan rekaan..

Kawan aku ni dia balik kerja di petang hari dengan rasa yang amat lapar dan amat teringinkan mee magie. Maka dengan berkobar-kobar semangat dia pun masak la 2 paket mee magie perisa kari. Kita sedia maklum la kalau duk kat taman perumahan ni jarak antara jiran terlalu dekat, jadinya dah tentu jiran akan dapat menghidu bau magie tu. Yang jadi masalahnya anak jiran sebelah telah ter bau masakan mee magie tu. Anak tu cakap "mak.. Amir bau magie, nak magie nak magie.." maknyer jawab "mana ada mak masak magie, xder la.." Anak "Mak tipu.. ada.. amir bau.. mak tipu"

Maka dengan rasa malu dan serba salah member ni pun cepat2 la bawak magie yang dah dimasak ke ruang tamu.. dengan harapan bau magie tu x dapat di hidu. rasa kesian pun ada kat budak tu.. Tak lama lepas tu budak tu bunyi lagi.. "mak.. amir bau lagi magie ni, mak sorok kat mana.. amir lapar.. nak magie.." Member ni dah serba salah, dan dah berkira-kira nak bagi sikit mee magie tu kat budak tu, kesian budak tu tercari-cari.. Baru jer nak melangkah ke rumah sebelah, dia pun terdengar mak dia cakap.. "Kan mak dah cakap x baik makan magie.. makan magie nanti jadi bodoh dan lembap macam lembu tau tak.. nak jadi bodoh? nak tak? nak tak?"..

Maka dengan rasa malu dan bengang yang teramat sangat.. member ni terus pegi buang magie yang dimakan.. dalam hati cakap nasib baik belum bagi tadi.. hehehe.. betapa bera rasa muka huhu.. start dari hari tu dia x penah lagi makan magie.. So, moral daripada story.. nak makan magie pun kena tgk2 la jugak kiri kanan.. hehe..

Makan la makanan berhasiat...

4 comments:

  1. kisah benar ke? cam tak berapa benar je...kahkahkah...

    ReplyDelete
  2. ish.. ni kisah benar dan sebenar-benarnya..

    ReplyDelete
  3. banyak widget best2 di infotentangblog.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. ok tq.. sedih ek tgk blog cakpis? sian jer... kekeke..

    ReplyDelete